Groep 3 en 4

Mijn naam is Erna Meijer en werk inmiddels al ruim 20 jaar met heel veel plezier op Kindcentrum Drieborg.

Al jaren heb ik de groepen 3 en 4 onder mijn hoede. Belangrijk voor mij is dat de kinderen met plezier naar school gaan en er een goede sfeer heerst in de groep. Voorwaarde om tot goed leren te komen! Het leesonderwijs is erg belangrijk in groep 3. Met de kim methode van Veilig leren lezen leren de kinderen de verschillende letters te verklanken en leren ze spelenderwijs lezen. De methode bevat veel materialen op verschillende niveaus waardoor het lezen voor de kinderen leuk en uitdagend blijft. De lees- en schrijfontwikkeling gaan hand in hand, zodra een leesletter geleerd is, wordt de schrijfletter ook aangeboden. Naast het lezen leren de kinderen rekenen, het uiteindelijk doel in groep 3 is beheersing van de sommen tot en met 20.

In groep 4 worden de leesstrategieën uitgebreid en worden er leeskilometers gemaakt. Zo verandert het aanvankelijk lezen in voortgezet technisch lezen. Belangrijk is nu ook met name het begrip van de tekst. We gebruiken hiervoor de methode Nieuwsbegrip die heel mooi inspeelt op de actualiteit zodat de lessen de kinderen ook blijven motiveren. Bij het rekenen maken we in groep 4 de sprong naar de sommen tot en met 100 en worden de tafels geoefend.

De kinderen krijgen vanaf groep 3 ook al huiswerk. In groep 3 is dit wekelijks een leesblad en in groep 4 zijn dit wekelijks 20 spellingwoorden en worden de tafels thuis geleerd. Daarnaast krijgt ieder kind in groep 3 en in groep 4 een boekenbeurt.